mandag 11. januar 2010

For en tur!

Idag var dagen her.. Tid for å reise til Oslo for å få fjernet gipsen og pinnene jeg har gått med i tåa i 10 uker etter operasjon i November. Jeg må si tiden har gått fort og det har gått bedre enn forventet hele denne prosessen. Godt er jo det:) Men idag skulle jeg da inn til riksen og jeg startet dagen med å stå opp 0645.

Jeg heiv i meg bittelitt frokost og var klar til å dra 0740 ca.. Vi (jeg og pappa) skulle innom til noen i Lyngdal for å hente med en sekk med klær til min onkel og tante som oppholder seg på riksen om dagene. Vi la inn litt ekstra tid for å få hentet dette før det bar videre til kr.sand og kjevik hvor flyet skulle gå 1030. 

Da vi da kom oss avgårde 0740 så kom vi ikke mer enn 50-100 meter før pappa merka det var noe galt med bilen min. Joda, den var punktert. Totalt flatt dekk!! Vi kjørte da hjem igjen for å fylle luft i dekket for å sjekke om det lakk veldig. Pappa merka ikke noe lekk så vi kjørte da ned til flyplassen for å få det sjekka der. Der spraya de på såpevann for å finne ut hvor lekasjen var.. Meeen.. De fant ingen lekasje!! What?? Nei, ikke noe tegn til hull.. Så de testet hvor mye luft det var i det og det var like mye som det pappa hadde fyllt før vi kjørte ned til flyplassen.. Skjønte ingenting noen egentlig men vi kunne iallefall kjøre på det da uten at det var farlig. Så fikk vi bare satse på at det holdt..

Pga denne uventa hindringa så mista vi jo masse tid og da ble det stress i forhold til den sekken vi skulle hente og ha med oss til oslo. Pappa ringte til de med sekken og fikk de til å komme ned til Alleen med den så vi ikke skulle miste så mye tid. Med sekken greit i bilen så bar det videre mot kjevik, stressa som vi var:p Vi hadde jo fått en fantastisk start på dagen! :p 

Vi stoppet ett par ganger etter veien å sjekket lufta i dekket men utrolig nok så forsvant det ingenting ut av det.. Så det er et mysterie heile greia.. Lurer nesten på om noen hadde vært å tømt det bare på drit, men det vet vi jo ikke.. 

Vel fremme på kjevik fikk vi kava oss inn, og fikk løyst ut billetter. Ble litt styr der da det ikke var lagt inn at jeg hadde rullestol og trengte heisen opp i flyet. Da vi kom oss igjennom sikkerhetskontrollen rakk vi akkurat å kjøpe noe i kiosken der før vi ble ropt opp til å gå ombord. 
    Siden det ikke var lagt inn at jeg brukte rullestol så fikk vi jo ikke heis opp trappa. Dermed måtte jeg bæres opp i en smal vinglestol. Det var rett og slett ekkelt! Var glad da jeg var på toppen!! 

Da vi var fremme i oslo ringte jeg med en gang etter drosje. Og som vanlig kom jo aldri den forbanna drosja så da ble vi igjen stressa for å ikke rekke timen på riksen. Tilslutt fikk en mann i taxiskranka fatt i drosjen vår så da kom vi oss avsted og rakk akkurat timen på riksen. STRESS!!

På riksen skulle jeg først opp å ta av gipsen på foten før jeg skulle på røntgen kl 1300. Da jeg kom å skulle ta av gipsen ble jeg sittende å vente, vente, vente og vente.. Da klokka ble  1300 måtte vi spør om det ikke var sånn at jeg skulle ha av gipsen.. Det hadde ikke de fått med seg men det stemte jo det.. Så da stresset vi med å få av gipsen før det var full fart opp på røntgen, 10 minutter for seine:p Nok en gang STRESS!!

Røntgen var gjort på null komma niks, så da var det opp igjen på poliklinikken å dra ut pinnene jeg hadde i tåa.. 






Dette grua jeg meg litt til men det gikk kjempegreit. Jeg kjente han legen dro å rikset litt for å lirke de ut men det gikk greit. Jeg overlevde;)

Etter jeg var ferdig der så gikk vi opp på avdelinga som onkel ligger på å tok en visitt der. I halv tre tiden gikk vi ned å bestilte drosje til gardermoen igjen. Vi venta, venta og venta nok en gang, og endelig kom drosja i 15 tiden tror jeg.. Han ropte oss opp og vi var klare til å gå.. Trodde vi.. Men neida, han skulle ha med en ann gammel mann også. Og skulle han til gardermoen?? NEI!! Han hadde to leveringer.. Han mannen skulle til strømmen like før strømstad eller hva det var, åsså skulle vi til gardermoen. 

Pappa var så irritert! Greit nok de skal sammkjøre, men da kan de da sammkjøre folk som skal til samme plass!! Well well.. Vi kom jo selvfølgelig midt i rusjen som alltid og idag syns jeg det gikk ekstra tregt! Vi så på klokka og syntes det så kleint ut for å rekke flyet vårt 1705.. Drosjesjåføren fikk sneket seg ut i ei fil med færre biler og gav på litt framover. Flott det! :D Han blinket så for å komme seg inn i fila på sia.. Da hørte vi det kvein noe voldsomt i noen bremser.. Så smalt det og dunka no sinnsykt.. Joda, vi ble påkjørt bakfra. Flott.. Fantastisk!! Det måtte jo bare skje enda mer dritt. Blæ tenkte vi.. Nå kan vi bare glemme flyet 1705.. 

Vi i drosja og den bilen som kjørte på oss kjørte opp på en bensinstasjon for å egentlg skrive skademelding.. Som om vi hadde tid til det! Pappa forlanga ny drosje, men drosjesjåføren fikk navn og nummer til han som kjørte på drosja så de kunne ringes heller, istede for å skrive skademelding akkurat da.. For bilen var i kjørbar stand, fikk seg bare en kraftig trøkk bak.. Det var guffent altså! 

Klokka var nå 1605 og vi skjønte at vi ikke kom til å rekke flyet vårt. Vi hadde jo ikke levert han gamle mannen enda ei gang. Men så, han gamle mannen sa det var greit at vi ble kjørt til gardermoen først, så fikk han bare gå med på den turen ut der. Så utrolig snillt!! Ble kjempeglade og letta da gitt! Vi kom til gardermoen 1635 tror jeg.. Det hadde vi ikke gjort hadde det ikke vært for han gamle snille mannen! 

Vi fikk sjekket inn på gardermoen og røsket med oss ett par baguetter etter veien da vi ikke hadde rukket å spise på hele turen! Sultne, det kan jeg love deg vi var. Vi rakk ikke å sett oss ved gaten før vi ble tatt ombord før alle de andre. Det gikk virkelig i ett, men vi rakk flyet på tross av alt stress og det som hadde gått galt underveis:) 

Trygt tilbake på kjevik, var det bare å finne bilen som vi jo var spente på om hadde ett flatt dekk.. Men det hadde den (heldigvis) ikke! Turen hjem derfra gikk greit egentlig.. Eller, vi kjørte bak en buss og plutselig i fart så åpna den ene luka seg på bussen, der bagasjen blir lagt inn. Det ble jo bråbremsig da kan du si. Flaks det ikke kom ut noe bagasje som jo lett kunne fløyet rett bak i ruta på bilen vår.. Hadde vært typisk vår uflaks idag det:p Men det skjedde altså ikke.. 

Puuh, what a day sier jeg bare! Helt utslitt jeg! Nei dette har vært en sinnsyk dag syns jeg.. Hehe.. Men er veldig glad for å være kvitt gipsen og at alt det gikk bra! :) Nå ser jeg bare frem til å få lagt meg. Det skal bli herlig! 


Håper ikke dagen din har vært like....stressende, som min! ;) (Gadd ikke fremheve enkelte ord idag siden det ble såpass langt innlegg)



2 kommentarer:

  1. For en innholdsrik dag! :D Mektig imponerende! :P

    SvarSlett
  2. Kjenner jeg enda er stressa jeg! Herregud, syns det der tok av.. Bokstavelig talt:P

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails