mandag 4. januar 2010

Tankeløse folk!!!

Jeg har en del blogger jeg er fast følger av, og veldig mange har irritasjoner som de får ut ved å skrive et innlegg om akkurat det som plager de.. Viktig å få ut litt aggresjon av og til og for mange hjelper det å skrive.

Tenkte på en ting som er et lite irritasjonsmoment hos meg til tider.. Det er snakk om handicap parkering og hvem som benytter seg av plassene som er tilmålt bevegelseshemmede.

Jeg bor jo på en liten plass der hvor det er svært slike parkeringer merket med:


I Vanse hvor jeg handler har det i lang tid vært 2 slike plasser ved Prixen.. Det er en trang parkeringsplass og ikke så grei med stor bil og dersom det er mange som står parkert der. Derfor har jeg svært skjeldent benyttet meg av den (pluss at jeg for det meste handler på kiwi). På kiwi derimot har de aldri hatt handicap parkering.. Inntill nylig. Plutselig kom det opp skilt ved to av parkeringsplassene ved veien at det var de plassene var tilegnet bevegelseshemmede. FANTASTISK!!

Meeen.. Jeg lurer svært på hvem som har bestemt at akkurat de to plassene ved veien skulle bli di som ble omgjort til handicap parkering.. De har tydeligvis ikke vært særlig gjennomtenkte iallefall! For de to plassene er bare en lang parkeringsplass der bilene må stå bak/forran hverandre. Og dersom man har bil med heis bak (som de fleste som har heis i bilen har.. Noen har på siden men det er færre), så har man ikke sjans til å åpne luka bak om det står to biler der. Og derom man parkerer der og endelig kommer seg ut av bilen, så må man ut på veien hvor det er ganske mye trafikk og ekstremt smalt, rundt bilen for så å komme inn på fortauet.

Jeg bruker aldri de plassene der! Jeg kan parkere der dersom det ikke står en bil der fra før, men så blir man jo redd for at det iløpet av den tiden man har vært på butikken, har rukket å parkere en bil bak deg.. Så er du stuck der og kommer ikke inn i din egen bil.. Så de der plassene er helt bak mål spør du meg.. Veldig bra noen endelig tok intiativ til å skaffe ett par slike parkeringsplasser, MEN det burde vært litt mer gjennomtenkt.

Så.. Greit, jeg benytter meg ikke av de plassene der selv om jeg har rett til å kunne bruke de. Jeg har en flott blå lapp i forntruta på bilen min som så fint viser at jeg har LOV og RETT til å stå der!

Selv om ikke jeg bruker plassene så blir de jammen flittig brukt fordiom.. Etter de to plassene utenfor Kiwi kom så skulle enn tro at nesten alle som bor her er bevegelseshemmede! Det står svært ofte biler der, og jeg har en tendens til å se i ruta om jeg ser den blå lappen.. Den ser jeg svært skjeldent! Folk bare tar seg til rette og det er om å gjøre å parkere nærmest døra. Helst skulle de vel nesten fått varene levert på døra hjemme så de hadde sluppet å gå ut!

Jeg syns det er så utrolig dårlig gjort av folk å "stjele" en parkeringsplass på den måten. Friske og oppegående folk burde prise seg lykkelige over at de faktisk kan gå de 5-10 meterne ekstra for å komme seg på butikken.



Veldig mange tenker sikkert at "Nei, jeg skal jo bare et raskt ærend".. Og da gjør det ikke noe om jeg står der.. Øøøh, det har INGENTING å si!! Er det merket HANDICAP PARKERINGER det handicap parkering!!

Det samme gjelder handicap toalett.. Samme greia skjer gang på gang der.. Sminkedukker, gamle, sure, gretne folk okkuperer svært ofte disse toalettene. Og det koker i toppen hos meg når jeg må vente LENGE utenfor et opptatt HC toalett og det tripper ut ei fult oppegående dame som overhodet ikke har behov for å måtte bruke det toalettet der! Nei folk bør tenke seg litt mer om!! Sett deg i en rullestol selv, så får du straks noen bakoversveiser og nytt perspektiv på livet!

8 kommentarer:

  1. Bra skrevet! Jeg er så enig med deg!!
    De skulle fått bøter hele gjengen - også de som bruker dassen!

    SvarSlett
  2. Ja, de skulle så visst!! Helt på trynet :s
    Åh, må jammen få ut litt aggresjon litt oftere kjenner jeg:p

    Btw; kult du klarte å kommentere nuh;)

    SvarSlett
  3. Du må sjekke ut bildene mine som jeg har lagt ut... :) Husk,jeg er nybegynner med dette her! :P Men øvelse gjør mester ;)

    SvarSlett
  4. Bra innlegg Hege! Hadde alle bare tenkt seg om litt lenger, så hadde hverdagen vært både bedre og letter for mange fler! Stå på Hege, har virkelig troa på at du kan gjøre en forskjell=)

    SvarSlett
  5. Veldig bra skrevet Hege. Er så enig angående parkering. At ikke folk skjems.
    Angåande toalettene vil jeg (vennlig) legge til en liten tin. Enkelte ganger hender det jeg bruker dem når jeg har med barna. Og det av den enkle grunn at de kan være kombinert med stellebord eller at det ikke fins stellebord på dametoalettet og dermed er det mulighet for å få med inn vogna og få skiftet på sin lille i den. Men jeg kan fårstå at det kan være plagsomt å vente i det uendelige...

    Klem fra meg.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for det Elisabeth. Takk for kommentar:)

    Og når det gjelder toalettene så er det ofte merket med både handikap og stellerom, så det er jo greit. Er forståelig folk med unger og barnevogner bruker de. Er bare så veldig mange godt voksne folk som er heilt aleine som bruker de, og er der inne i evigheter. De har ikke bruk for å gå på et så stort toalett, og kan dermed vente! Men men.. Noen slike er det jo alltids rundt..

    SvarSlett
  7. Ja jeg kan god forstå at det er kjedelig å vente i evighet på noen som bare er inne og jåler seg til. Det kan de fint få til på et vanlig toalett. Så jeghar fårståele for frustrasjonen din og du har rett til å bli frustrert.

    Ellers vil jeg få ønske deg ei god uke.
    Klem.

    SvarSlett
  8. Jeg er så enig, så enig!!

    Jeg har fått tak i klistremerker med supersterkt lim fra magasinet Selvsagt (www.magasinet-selvsagt.no) hvor det står "Respekter plassen min". Disse har jeg intensjoner om å klistre rett i frontruta på biler som parkerer ulovlig på handicapplassen. Orker rett og slett ikke å diskutere med dem lenger, selv om det er et STORT problem at de "skal bare". Det som også kan gjøres er å dobbeltparkere slik at de ikke kommer seg ut, og når de spør hva du driver med, kan du si at du "skal bare" :)

    Bra blogg, denne kommer jeg nok innom en annen gang og :)

    -Lin Christine

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails